Succesvol online klanten werven: hoe doe je dat?

Foto: © Freep!k

Door Marco Bouman – Steeds meer bedrijven merken dat het werven van klanten via internet vaak een stuk eenvoudiger én kostenefficiënter is dan bijvoorbeeld het in dienst nemen van dure accountmanagers (salaris, vakantiedagen, laptop, telefoon etc.).

En het mooie is: je bedrijfswebsite draait 24/7. Het is dan alleen handig om je website in een klantenwerfperspectief te plaatsen. Zodat klanten en prospects zich automatisch gaan aandienen! (en bereken dan maar eens de kosten per nieuwe klant).

Wat is online klanten werven?

Online klanten werven is werven van klanten via de eigen website. Of je nu een advocatenkantoor bent, of een bedrijf hebt in de infra, of dat het nu gaat om lokale bedrijven of nationale bedrijven. Nieuwe klanten werven is zorgen dat je website zo is ingericht dat de klanten ‘automatisch’ naar je toekomen. Met een mooie term heet dit ook wel ‘pullmarketing’.

Hoe werkt dat dan, online klanten werven?

Daarover gaat dit artikel. Dit artikel is geschreven voor ondernemers die hun klanten steeds meer via internet, via hun eigen website, willen werven. Dit artikel stoelt op ruim 15 jaar ervaring van Marco met klanten werven voor ondernemers.

Dit is absoluut mogelijk en leuk om te doen, mits je website aan een aantal belangrijke klantenwerfpunten voldoet. Hieronder een aantal tips om je website te transformeren naar een klantenwerfwebsite. Wil je alles weten, lees dan de door Marco Bouman geschreven uitgebreide artikelen over klantenwerven via internet.

Tips om online klanten te werven

Hieronder 6 tips om van je website een klantenwerfmachine te maken.

Tip 1: Overtuig je bezoeker

Zorg ervoor dat de teksten op je website overtuigend zijn en de lezer verleiden. Richt je volledig op je doelgroep, niet op je bedrijf. Verkoop oplossingen, niet het proces. Zorg ervoor dat je teksten boeiend, goed leesbaar en scanbaar zijn. Hoewel dit een hele mond vol lijkt, is dit perspectief aantrekkelijk voor je bezoekers.

Tip 2: Werk aan je onderscheidend vermogen

Als je niet het niveau van een bedrijf als Coolblue hebt, is het van cruciaal belang om je te onderscheiden. Stel jezelf de vragen: Voor wie bestaat je website eigenlijk? Wat bied je precies aan? Welke doelgroepen passen het beste bij je website? Het helder communiceren van deze aspecten in je teksten, op je website en in je koppen zorgt ervoor dat bezoekers dit onderscheid voelen en zich al een beetje verbonden voelen met je.

Tip 3: Trek kwalitatieve bezoekers aan

Veel ondernemers investeren aanzienlijk in Google Ads en social media. Dat is prima, maar besef dat bezoekers die via Google of andere zoekmachines binnenkomen vaak van hogere kwaliteit zijn. Ze blijven langer op je website, zijn minder geneigd tot direct vertrekken, maar eerder geneigd tot actie, zoals het aanvragen van een offerte, bellen of het invullen van een contactformulier.

Tip 4: Bied waardevolle inhoud

Het geven van waardevolle inhoud is een krachtige strategie. Wat je geeft, krijg je terug. Je kunt bijvoorbeeld een waardevol E-book maken, een klein geschenk aanbieden of een servicelijn inrichten waar bezoekers vrijblijvend hun vragen kunnen stellen. Het is het beste om iets aan te bieden dat perfect aansluit bij je website en bedrijf, zodat bezoekers de expertise kunnen ervaren. Dit is een essentieel element bij het aantrekken van klanten.

Tip 5: Maak je website gebruiksvriendelijk

Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is, intuïtief te navigeren, snel laadt en begrijpelijke informatie bevat. Een heldere structuur, consistente navigatie en toegankelijkheid zijn van cruciaal belang. Belangrijke kenmerken van zo’n website zijn onder andere duidelijke navigatie, een eenvoudige zoekfunctie, snelle laadtijden, aantrekkelijk ontwerp, goede leesbaarheid en actuele content. Dit zal je bezoekers een positieve ervaring bieden.

Tip 6: Gebruik overtuigende oproepen tot actie (CTA’s)

Een conversiegerichte aanpak is cruciaal om online klanten te werven. Zorg ervoor dat je website bezoekers aanzet tot actie. Gebruik krachtige oproepen tot actie (CTA = Call To Action) op elke pagina, want ze spelen een vitale rol bij het verbeteren van conversies. Belangrijke elementen van effectieve CTA’s zijn: opvallen, verleiden, consistentie, urgentie, beknopte en duidelijke taal, actieve werkwoorden, specifieke bewoording en meer.

Ook aan de slag met klanten werven via internet?

Dit zijn een aantal belangrijke tips voor ondernemers om hun website te transformeren naar een klantenwerfwebsite, maar er zijn er nog veel meer om een website te bouwen die steeds makkelijker van nieuwe bezoekers klanten weet te maken.

Wil je meer inspiratie over klantenwerven, kijk dan bij Marco Bouman, de auteur van dit artikel. Op zijn website vind je meer dan 150 gerelateerde inspiratieartikelen om ook succesvol klanten te werven. Marco heeft als online marketingadviseur in de laatste 15 jaar meer dan 350 ondernemers begeleid met online groeien. Meestal weet Marco in het eerste jaar een online groei te realiseren van minimaal 20% wat kan oplopen tot wel een verdubbeling of meer.

Succes!
Marco Bouman (“Als je vragen hebt, hoor ik het graag!”)

Cookieinstellingen