Consumenten opnieuw minder negatief

Nederlandse consumenten zijn in april opnieuw iets minder pessimistisch geworden over de economie. De index voor het consumentenvertrouwen steeg deze maand met twee punten naar -5, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vrijdag bekend. Het vertrouwen, dat al sinds de zomer stijgt, is daarmee terug op het niveau van begin 2011.

Hoewel het consumentenvertrouwen al maanden groeit, is het aantal pessimisten nog altijd groter dan het aantal optimisten. Toch is het aantal pessimisten flink teruggelopen in vergelijking met februari vorig jaar, toen de index een dieptepunt van -44 bereikte. In november verbeterde het consumentenvertrouwen in het snelste tempo van de afgelopen maanden, met een stijging van negen punten. 
De stijging van het consumentenvertrouwen is vooral het gevolg van meer vertrouwen in het economische klimaat. Zowel over de huidige economische situatie als het verwachte klimaat in de toekomst werden consumenten optimistischer. De bereidheid om aankopen te doen bleef daarentegen onveranderd laag, zo stellen de statistici.
Consumenten vinden het nog altijd een ongunstig moment om grote aankopen zoals wasmachines en televisies te doen. Ook over hun eigen economische situatie bleven ze deze maand net zo negatief als in maart.
Door: Novum 
Cookieinstellingen