Bijeenkomst SlimOndernemen – SlimOnline goed bezocht

Sittard-Geleen, 31-05-2012 | Ruim 150 deelnemers uit Sittard-Geleen en daarbuiten hadden zich aangemeld voor de bijeenkomst SlimOnline, al dan niet daartoe gepord door wethouder Meekels.

Sittard-Geleen, 31-05-2012 | Ruim 150 deelnemers uit Sittard-Geleen en daarbuiten hadden zich aangemeld voor de bijeenkomst SlimOnline, al dan niet daartoe gepord door wethouder Meekels.

Tijdens deze bijeenkomst in het kader van het project SlimOndernemen kregen de bezoekers een vieral presentaties voorgeschoteld, die alle te maken hadden met het in de markt zetten van het eigen bedrijf en/of de eigen stad.

Kansen en bedreigingen
Daarbij kwamen natuurlijk de bekende bedreigingen voor de ondernemer ruim aan bod: vergrijzing en bevolkingskrimp, concurrentie van internet, overbewinkeling (teveel m2 winkeloppervlakte per hoofd van de bevolking) en minder publiek in de stad (de economische crisis werd daarbij overigens niet expliciet vermeld), maar ook de kansen die deze ontwikkelingen met zich meebrengen. En natuurlijk de noodzaak om daarnaast voor een strategie te zorgen waarmee die kansen kunnen worden benut.

Ondernemen met passie en dat samen met je collega-ondernemers, daarbij alles uit de kast halend voor een goede beleving bij de klant zijn daarbij sleutelwoorden. Vernieuw en leg een combinatie tussen je fysieke winkel en de online wereld en verbind je met je collega-ondernemers in de straat!

Samen de stad vermarkten
Daarop inhakend bracht de vereniging BrandPartners Sittard-Geleen haar idee over het belang van het als merk in de markt zetten van de stad, waarbij natuurlijk de sterke punten van de gemeente zullen worden belicht voor de buitenwereld.

Onderwijsstad, winkelstad, stad met prettig woon- en werk- en leefklimaat, Duitsland en België als achterland, werkgelegenheid, Brainport: informatie over deze aspecten van de stad zullen prominent over het voetlicht worden gebracht op een te ontwikkelen stadsportal.

De vereniging wil dat ondernemers dat samen doen en zich aansluiten door lid of door BrandPartner te worden: “City Marketing  doen we samen“, zo luidt de slogan.

“Om dat te bereiken zul je als vereniging als eerste je eigen marketing op orde moeten hebben”, zo werd vanuit verschillende kritische reacties vanuit het publiek duidelijk.

Werkgroep Het Nieuwe Winkelen (HNW)
Een korte reprise van een eerder, in januari, gegeven presentatie over het project van de werkgroep HNW volgde. De werkgroep wil van Sittard-Geleen één grote webshop maken, maar dan eentje zonder prijsinformatie. De onderliggende database zal door de winkeliers, met ondersteuning van de werkgroep, gevuld moeten worden met informatie over winkels en winkeliers, het productassortiment etc. Iedereen die op zoek is naar een bepaald artikel kan dan eenvoudig terugvinden waar dat artikel in Geleen en/of Sittard gekocht kan worden, en wordt vandaaruit doorgeleid naar de website of webshop van de betreffende winkelier, of naar een pagina op een van de sociale media, zoals Facebook.

Volgens de werkgroep hebben zich al 350 ondernemers aangemeld op wordwakker.nu, en wordt alleen al daardoor het grote belang van het project onderstreept. Het mooie van het hele verhaal is dat het de winkelier geen stuiver gaat kosten. Tenminste: als er voldoende middelen beschikbaar komen voor de ontwikkeling van database en software. De werkgroep vertrouwt daarbij wel op financiële steun van onder andere de gemeente. Daar werd tijdens de presentatie richting wethouder Meekels openlijk op gezinspeeld.

Als er budget komt zal het project beslist van de grond gaan komen. De vraag, die ook door een van de aanwezigen werd gesteld, is vervolgens: hoe beheer en onderhoud je dit naar alle waarschijnlijkheid zeer omvangrijke en dynamische systeem en wie gaat dat betalen? Die vraag werd afgedaan met een verwijzing naar de verantwoordelijkheid van de deelnemende winkeliers, maar dat is natuurlijk maar één aspect van het verhaal. Je hebt ook te maken met een infrastructuur, hardware en software, databaseonderhoud, bugfixing en vertaling van wensen in nieuwe of verbeterde functionaliteiten. Die aspecten bleven buiten beschouwing.

SmartStores
Tenslotte volgde een korte presentatie van SmartStores. SmartStores wil een digitaal verlengstuk van de etalage van de winkelier zijn: winkeliers kunnen een aantal producten, al of niet in de vorm van een aanbieding, online presenteren aan het winkelende publiek.

Dat publiek moet dan wel over een smartphone beschikken waarop de gratis SmartStores app moet zijn geïnstalleerd. Die app is er op dit moment alleen nog voor de iPhone, maar komt in het derde kwartaal naar verwachting ook beschikbaar voor het Android platform. Volgend jaar zal naar verwachting 90% van alle smartphones de gratis app kunnen downloaden en gebruiken.

Voor elke via de app verkochte artikel draagt de winkelier slechts 25 cent aan SmartStores af – ongeacht het met de verkoop gemoeide bedrag. Andere kosten zijn er niet voor de winkelier.

Een groot voordeel van de app is de mogelijkheid tot data mining: alle data over het gebruik van de app worden centraal verwerkt en bieden zo waardevolle informatie aan de deelnemende winkeliers.

Winkeliers kunnen nu al aan de slag met SmartStores om hun digitale etalage te vullen. Consumenten kunnen vanaf 21 juni de SmartStore app gebruiken.

Sim Ondernemen
Al met al was het een erg informatieve avond, waarop duidelijk werd dat er in Sittard-Geleen allerlei initiatieven worden genomen om op een krachtige en eigentijdse manier in te haken op de kansen en bedreigingen van deze tijd.

Het is ook goed dat de verschillende initiatieven elkaar hebben opgezocht om hun innovatieve wensen gezamenlijk en in een proces waarin men onderling van elkaar kan leren te realiseren.

En die gezamenlijkheid maakt de kans dat de gemeente Sittard-Geleen het geheel financieel zal gaan steunen alleen maar groter. Ook dat is SLIM ondernemen.

Cookieinstellingen