Aanloop naar Cultuurbedrijf ingezet 

Foto:

Sittard-Geleen, 24-05-2013 | De eerste stappen naar de samenvoeging van Stadsschouwburg, Biblionova, Artamuse, Het Domein en het Euregionaal Historisch Centrum in één omvattend Cultuurbedrijf zijn gezet.Met de presentatie van het bestuursplan geeft de stuurgroep Cultuurbedrijf het kader aan waarbinnen de volgende stappen gezet kunnen worden. In dat bestuursplan staan nog geen concrete zaken of stappen. Die komen aan bod in het nog te schrijven ondernemingsplan.

Bezuinigen
Een van de redenen voor het opzetten van een omvattend Cultuurbedrijf is de noodzaak tot bezuinigen. Waar nu vijf organisaties hun eigen administratie en HRM-beleid voeren en hun eigen huisvesting hebben valt een hoop te winnen op het terrein van efficiency en kostenbesparing.
Het Cultuurbedrijf moet uiteindelijk opereren met een jaarlijks budget van ongeveer 8,9 miljoen euro. Dat is 600.000 euro minder dan er nu jaarlijks door de gemeente aan cultuur wordt uitgegeven. 
Ondernemerschap
Van het Cultuurbedrijf wordt verwacht dat het ook zelf actief opdrachten uit de markt gaat halen. Daarbij staat voorop dat bij die activiteiten zwarte cijfers geschreven moeten worden en dat het resultaat moet worden aangewend om de programmering en dienstverlening te versterken. De gemeente blijft los van de omvang van de zo gerealiseerde revenuen jaarlijks 8,9 miljoen euro aan cultuur besteden.
Reorganiseren
De organisatie van het Cultuurbedrijf wordt gebaseerd op haar drie kerndomeinen – Collectie, Educatie en Podia/presentaties – en niet op de huidige functionele structuur van de samen te voegen organisaties. Het is nog niet duidelijk welke gevolgen dit zal hebben voor de personele bezetting.  Zodra besloten is de fusie door te zetten wordt de OR van de fuserende organisaties nauw bij de plannen betrokken.
Het in de nieuwe organisatie boventallig personeel zal voor zover nodig actief naar ander in- of extern werk worden begeleid. Verder wordt zoveel mogelijk gestreefd naar afvloeiing door natuurlijk verloop. Op dit moment worden in de verschillende organisaties vacatures niet of op tijdelijke basis ingevuld.
Poppodium
Het nieuw te bouwen poppodium wordt voorlopig nog niet in het Cultuurbedrijf ondergebracht. Eerst moet de nieuwbouw gereed zijn. En de Stichting Meetings en Events, die het poppodium gaat bestieren, zal moeten zorgen voor een goede exploitatie die zwarte cijfers schrijft. Als blijkt dat het poppodium straks niet als een molensteen om de nek van het Cultuurbedrijf zal hangen wordt het uiterlijk op 1 januari in het Cultuurbedrijf geintegreerd.
Het doel is smoel
Met het Cultuurbedrijf wil de gemeente de stad ‘smoel’ geven. De uitstraling moet passen bij de stad, waar de initiatieven rond de Chemelot Campus en Brainport hun eigen dynamiek  scheppen en veel kenniswerkers naar deze regio zullen trekken. “Jong en dynamisch” moet die uitstraling zijn. Het is daarbij de bedoeling dat de stad zich onderscheidt van Maastricht en Heerlen. Niet door meer van hetzelfde te bieden maar door in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en behoeften en door gebruik te maken van interessante niches in de cultuurmarkt.
Cookieinstellingen