Start verruiming Julianakanaal begin september

In 2017 moet de verruiming – verdieping en verbreding – van het Julianakanaal tussen Limmel en Maasbracht klaar zijn. Ook de doorvaarthoogte wordt vergroot door een aantal bruggen hoger te leggen.

Wanneer het werk in 2017 is afgerond is het kanaal ook bruikbaar voor de grotere binnenvaartschepen (tot 190 meter lang en 11,40 meter breed). Het Julianakanaal is een vaarroute die van groot belang is voor de industriegebieden en België, Duitsland en Nederland bedient.
De proefboringen naar de bodemgesteldheid langs de kanaaloevers zijn afgerond, zodat de – op enkele plaatsen ingrijpende – werkzaamheden kunnen beginnen. Eerder werd al een van de sluizen in Born verlengd en gebeurt datzelfde ook in Maasbracht. De bruggen over het kanaal bij Roosteren en Echt werden verhoogd zodat grotere schepen de haven bij Holtum konden bereiken.
Het meest ingrijpend zijn de werkzaamheden bij Elsloo, waar in de kanaalbocht over een lengte van 3 kilometer een oever wordt verplaatst. Verder worden daar over een lengte van 4 kilometer verticale stalen oeverwanden geplaatst en wordt over een lengte van 2,5 kilometer op bepaalde plekken het kanaal verdiept omdat daar de bodem hoger ligt dan elders. Het kanaal wordt verder over een lengte van 12 kilometer uitgebaggerd en er moeten de nodige leidingen en kabels worden verlegd.
Met de verruiming van het kanaal zijn er ook aanpassingen langs het kanaal nodig: wegen en jaagpaden zullen moeten worden verplaatst en terreinen zullen moeten worden afgewerkt. Rijkswaterstaat zorgt daarnaast voor de uitvoering van compenserende maatregelen voor flora en fauna. Ten gevolge van de verruiming zullen immers ook de nodige bomen het veld moeten ruimen.
Cookieinstellingen