Politieke interactie met Ensberg via smartphone

Foto: App Dave Ensberg

Dave Ensberg, die op 18 maart kandidaat is voor de Provinciale Statenverkiezingen namens het CDA, heeft weer een opvallend initiatief aan zijn campagne toegevoegd. Ditmaal lanceert de 30-jarige politicus een politieke app voor smartphones.

Daarmee wil Ensberg graag interactie tussen politiek en vooral jonge Limburgers stimuleren. De app is ontwikkeld door AppComm, een bedrijf uit Venlo dat apps, webwinkels, websites en digitale bedrijfstools maakt.

“In verkiezingstijd horen en zien we politici, maar daarna is het muisstil”. Inderdaad, wanneer er verkiezingen aan de horizon verschijnen stijgt de activiteit van politici op bijvoorbeeld social media aanzienlijk om na de verkiezingen weer snel af te vlakken. Dit is volgens Ensberg één van de meest gehoorde klachten van burgers over de moderne politiek. “Na de verkiezingen van 18 maart zou ik als Statenlid graag vier jaar lang intensief in contact blijven met de Limburgers die ik vertegenwoordig”, aldus Ensberg. “De app is daarvoor een handig, modern en laagdrempelig hulpmiddel. Van Limburgers hoor ik graag wat voor hen belangrijke onderwerpen zijn die ik als Statenlid kan bespreken in Maastricht. Ook ideeën van Limburgers over actuele politieke vragen kunnen via stellingen in de app worden opgehaald.”

Rudolf Rigtering is directeur van het Venlose AppComm en maakte al vele apps. “Maar dit is de eerste app voor een individuele politicus!”, zegt Rigtering. “Eigenlijk heel vreemd, want mobiele apps voor smartphones en tablets zijn in het bedrijfsleven ideale communicatie-instrumenten gebleken om klanten te binden.” Alhoewel burgers geen klanten zijn, ziet Rigtering veel potentie in de app van Ensberg. “Deze app helpt zowel Dave als Limburgers. Dave wil als volksvertegenwoordiger graag input vanuit het volk zelf en Limburgers willen dat politici helpen actuele maatschappelijke problemen op te lossen. Die twee behoeftes worden via de app bij elkaar gebracht.”

Drempelverlagend
Ensberg wil met deze app ook laten zien dat politiek laagdrempelig kan zijn. “We kennen in Nederland geen referenda, maar via de app kan ik wel stellingen voorleggen aan Limburgers die met ‘eens’ of ‘oneens’ worden beantwoord. Uiteraard zijn de politieke en maatschappelijke kwesties achter die stellingen veel ingewikkelder of meer genuanceerd, maar een snelle peiling onder Limburgers geeft me wel meer informatie over het sentiment onder de bevolking.” Ten slotte wil Ensberg met deze app laten zien dat er veel innovatiekracht onder Limburgse ondernemers schuil gaat. “AppComm is een toonbeeld van een Limburgs bedrijf dat op zoek gaat naar nieuwe kansen in nieuwe markten, out-of-the-box denkt en daarmee inspeelt op de klantvragen van morgen. Die creativiteit en innovatiekracht hebben we in Limburg nu keihard nodig!”, stelt Ensberg.

Ensberg bracht in deze verkiezingscampagne al eerder een ‘verkiezingsrap’ uit, onder meer om de kloof tussen jongeren en politiek te verkleinen. Daarnaast kreeg hij de nodige aandacht als ‘chocoprins carnaval’. De app is vanaf 26 februari te downloaden voor de Android via Google Play. Vanaf 14 maart is de app ook verkrijgbaar voor iOs (Apple). De eerste versie van de app bevat veel van bovengenoemde functionaliteiten, maar nog niet alle. De app zal na de verkiezingen van 18 maart volledig toegerust zijn om de interactie tussen Limburgers en Dave Ensberg te faciliteren.

Download de app
» Android versie
» iOS-versie voor iPhone is vanaf 14 maart beschikbaar

Cookieinstellingen