Een dikke zeven voor het openbaar vervoer

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

De OV-klantenbarometer 2014 geeft aan dat het openbaar vervoer in Limburg, dat wordt verzorgd door Veolia, een dikke voldoende scoort. Veolia kreeg in Midden- en Noord-Limburg een 71, en een 7,5 in Zuid-Limburg.

De OV-klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid in het Openbaar Vervoer dat jaarlijks in de maand november wordt gehouden.

In totaal zijn in Limburg 17.384 reizigers in trein en bus gevraagd naar hun mening over allerlei kwaliteitsaspecten en de veiligheid in en rond het openbaar vervoer. Hoewel over het algemeen positief, zijn er ook enkele aandachtspunten.

Met name de Maaslijn, de treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen, blijft met het gemiddelde rapportcijfer 6,7 achter bij de constant stijgende klanttevredenheid in Nederland. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “De problematiek van de overbelasting van de Maaslijn is ons bekend. De infrastructuur van de Maaslijn gaat dan ook de komende jaren flink op de schop. Daar komt bij dat we in de maand dat het reizigersonderzoek is gehouden, nog maar net waren begonnen met de inzet van extra treinen op de Maaslijn. Het effect van deze extra treinen op de klanttevredenheid zal waarschijnlijk pas in het onderzoek van 2015 te zien zijn.”

Maaslijn
De Maaslijn, de treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen, krijgt van de reiziger een 6,7 en is daarmee hekkensluiter in de lijst van alle regionale spoordiensten in Nederland, die alle samen een gemiddelde van 7,3 halen. Het drukke treinverkeer en de infrastructuur, die niet toereikend is in relatie tot het gebruik, zorgen voor een tegenvallend reisgenot, met name in de spits, waardoor deze relatief lage waardering is te verklaren. Ondanks dat het overgrote deel van de Maaslijn enkelsporig is en dat de spoorlijn naast Veolia ook frequent wordt gebruikt door goederentreinen, is de punctualiteit op de Maaslijn in 2014 heel hoog te noemen, namelijk 92,7%.

De infrastructuur van de Maaslijn wordt de komende jaren aangepast, met als gevolg dat de reizigers straks beter kunnen worden bediend. Zo zal er op sommige plaatsen dubbelspoor worden aangelegd en er komen sneller te berijden wissels. Dit moet ervoor zorgen dat het traject 6 tot 8 minuten sneller wordt afgelegd, waardoor de aansluitingen op andere treinen in Roermond, Venlo en Nijmegen beter worden. Om de grootste piek in de drukte weg te nemen, met name in de ochtendspits, hebben Provincie Limburg en Veolia ervoor gezorgd dat vanaf eind oktober 2014 twee extra treinstellen worden ingezet. Op langere termijn staat elektrificatie van de hele Maaslijn gepland. Dit komt niet alleen de betrouwbaarheid en de snelheid van het treinverkeer ten goede, de kosten van exploitatie worden lager en het is beter voor het milieu.

Kwaliteit
Veolia scoort op de meeste kwaliteitsaspecten constant: de kans op een zitplaats is hoog (ca. een 8), het in- en uitstappen wordt met een 8,5 hoog gewaardeerd en ook over de punctualiteit zijn de reizigers tevreden (ruim 7). Verder is de waardering voor het gebruiksgemak van de ov-chipkaart sinds de introductie in 2011 inmiddels gestegen naar een 7.

Maar er zijn ook verbeterpunten, zoals de informatie bij vertragingen. Deze krijgt van de busreizigers een 5, van de treinreizigers een 6. Ook de afhandeling van klachten blijft een zorgpunt. Gemiddeld scoort Veolia hierop, evenals in de voorgaande jaren, een 5.

Beleving
Voor het eerst is in dit jaarlijks onderzoek ook de beleving onder de reizigers onderzocht. Het gaat dan om aspecten zoals de sfeer en het comfort tijdens de rit. Uit het onderzoek komt naar voren dat de belevingsaspecten gemiddeld met het cijfer 6 worden gewaardeerd, soms lager, soms iets hoger. Met name de beleving onder de reizigers op de Maaslijn scoort daarbij slecht.

Veiligheid
Het gevoel van veiligheid in het Limburgse openbaar vervoer bij de reiziger is met een 7,5 ruim voldoende te noemen, te meer omdat dit onderwerp de laatste tijd veel aandacht heeft gehad in de media. In de trein en in de bus is dit cijfer zelfs nog iets hoger dan op het station of de halte.

Verbinding met de buurlanden
Het onderzoek geeft geen uitsluitsel hoe de reizigers in het Limburgse openbaar vervoer het reizen naar het aangrenzende buitenland ervaren. Op dat gebied is er nog een barrière te slechten, met name vanwege de grote verscheidenheid van kaartsoorten en tarieven die over en weer niet goed op elkaar aansluiten. Dat geldt onder andere ook voor de grensoverschrijdende reisinformatie.

» volledige onderzoeksrapport

Cookieinstellingen