Digitale dienstverlening is voor ouderen vaak klantonvriendelijk

Foto: Sigismund von Dobschütz [CC BY-SA 3.0]

Door toenemende digitalisering van allerlei diensten zijn veel ouderen niet meer in staat om zelf hun financiën te regelen.

Banken, Belastingdienst, pensioenfondsen, maar bijvoorbeeld ook de NS, houden er onvoldoende rekening mee dat nog lang niet alle ouderen met de digitale dienstverlening overweg kunnen. Volgens ouderenbond Unie KBO zijn 1,2 miljoen ouderen nog niet online. Bovendien blijken veel ouderen bang te zijn in de toekomst de ontwikkelingen niet meer bij te kunnen houden. Dat dit negatief voor deze mensen kan uitpakken behoeft geen betoog.

De ouderenbond laat weten beslist niet tegen digitalisering te zijn, maar roept de dienstverleners wel op om alternatieven te blijven bieden. Zaken moeten ook op de oude manier – schriftelijk en op papier – afgewikkeld kunnen worden. Verder moeten mensen die een vraag hebben ook kunnen bellen of langskomen.

Cookieinstellingen