Gemeente zoekt vier nieuwe leden Commissie Bezwaarschriften

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Voor de behandeling van bezwaarschriften heeft de gemeente Sittard-Geleen een externe commissie ingesteld.

Deze commissie brengt advies uit over bezwaarschriften tegen besluiten van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad. Ze adviseert niet over bezwaarschriften tegen besluiten op het gebied van belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

De commissie bestaat uit één Algemene Kamer en twee Kamers Sociale en Personele Zaken. De twee Kamers voor Sociale en Personele Zaken behandelen de bezwaarschriften tegen persoonsgerichte besluiten die betrekking hebben op de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Jeugdwet en personele zaken. De Algemene Kamer behandelt de overige bezwaarschriften, tegen meer zaakgerichte besluiten, zoals bijvoorbeeld op het gebied van omgevingsrecht en handhaving.

In verband met het vertrek van vier leden die per 1 oktober 2017 hun maximale zittingsduur hebben bereikt, zoekt de gemeente twee leden voor de Algemene Kamer en twee leden voor de Kamers Sociale en Personele Zaken.

Geschikte kandidaten

Geschikte kandidaten hebben een academisch werk- en denkniveau, bij voorkeur een (afgeronde) studie Nederlands Recht en actuele werkervaring in het bestuursrecht. Hij/zij is een onafhankelijke deskundige, heeft geen directe binding met of betrokkenheid bij het gemeentebestuur en heeft goede communicatieve vaardigheden. Hij/zij is niet werkzaam in de Sittard-Geleense advocatuur en niet actief in lokale belangenorganisaties. Voorts is hij/zij analytisch en onderzoekend en kan tot de kern van de zaak komen door de juiste vragen te stellen.

Specifieke eisen

Specifiek voor de Algemene Kamer geldt dat de geschikte kandidaten aantoonbaar grondige kennis hebben van het ruimtelijk bestuursrecht en omgevingsrecht, alsmede ervaring op het terrein van de openbare orde, veiligheid en handhaving.

Voor de Kamers Sociale en Personele Zaken is een grondige kennis van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet vereist. Daar deze Kamers ook personele zaken behandelen, wordt ook aantoonbare kennis op het gebied van de ambtelijke rechtspositie verlangd.

Werkwijze en vergoeding

Afhankelijk van het aantal ingediende bezwaarschriften houden de Kamers Sociale en Personele Zaken drie tot vier keer per maand op maandagmiddag tussen 13:00 en 16:00 uur een hoorzitting met daarin gemiddeld zes tot acht zaken.

De Algemene Kamer houdt op donderdagmorgen tussen 09:00 en 12:00 uur een tot twee keer per maand een hoorzitting met daarin gemiddeld drie tot vier zaken. Deelname aan de hoorzitting vindt plaats op basis van een vooraf vastgesteld roulatieschema.

De commissie, die los staat van de ambtelijke organisatie, bestaat per zitting uit een voorzitter en twee leden en wordt bijgestaan door een ambtelijk secretariaat. Dit is ondergebracht bij het team bestuur en communicatie van het cluster Concern.

De commissieleden ontvangen een vaste vergoeding van € 250 per zitting. Er wordt geen reiskostenvergoeding verstrekt.

Benoeming

In eerste instantie vindt benoeming plaats voor een termijn van vier jaar. Voor alle kandidaten geldt dat het mogelijk is om één keer herbenoemd te worden voor nog een termijn van vier jaar. Benoeming vindt plaats met ingang van 1 oktober 2017.

Sollicitatie

Solliciteren is mogelijk tot 1 augustus 2017 via onderstaande button “solliciteren”.

Na een schriftelijke selectieronde worden kandidaten uitgenodigd voor een gesprek met de selectiecommissie. Deze gesprekken vinden plaats op donderdag 31 augustus tussen 13:00 en 17:00 uur en vrijdag 1 september tussen 10:00 en 14:00 uur.

Informatie

Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer Wiel van Wersch, team bestuur en communicatie gemeente Sittard-Geleen, telefoon 046-4777732 of e-mail[email protected].

Cookieinstellingen