Nieuwe dienstregeling OV in Limburg gaat 9 december in

Foto: Arriva

Met ingang van zondag 9 december geldt er een nieuwe dienstregeling voor het bus- en treinvervoer.

De dienstregeling van Limburg verbetert in het algemeen voor wat betreft aansluittijden, stiptheid en overstapmogelijkheden, zo laat Arriva weten.

Belangrijke nieuwe ontwikkelingen zijn de invoering van de internationale treinlijn en de uitbreiding van het aantal elektrische bussen waarmee de stadsdienst Maastricht in 2019 grotendeels duurzaam wordt uitgevoerd. Na het akkoord van de provincie voor het vervoerplan, dat de basis voor deze dienstregeling is, is alle informatie vanaf nu voor de reiziger gemakkelijk terug te vinden in de reisplanners en op arriva.nl/dienstregeling.

Op 2 oktober jongstleden heeft de provincie Limburg haar akkoord gegeven op het vervoerplan van Arriva voor 2019. In dit plan, dat ten grondslag ligt aan de nieuwe dienstregeling voor bus en trein, komt de steeds verdere stabilisering van het netwerk in geheel Limburg naar voren.

Door meer en betere analyses van de rijtijden zijn de overstaptijden verbeterd. Ook wordt er met de inzet van materieel zo optimaal mogelijk ingespeeld op de vervoersvraag met het oog op duurzaamheid. Zo wordt voorkomen dat er lege of juist te volle bussen rijden.

Belangrijk pluspunt voor reizende scholieren in heel Limburg is de formalisatie van de scholierenlijnen. Dat betekent dat de eerdere versterkingsritten, waarvoor het afgelopen jaar een grote vervoersvraag bleek, nu standaard in de dienstregeling zijn opgenomen.

Internationale treinverbinding

Bij de start van de concessie door Arriva in Limburg (2016) is er gesproken over het realiseren van een internationale treinverbinding. In de afgelopen periode is er intensief door alle betrokken partijen samengewerkt om dit te realiseren. Denk daarbij aan het bouwen van de benodigde infrastructuur, goedkeuring van het materieel, opstellen van de dienstregeling, tarief- en ticketafspraken en opleiding van personeel.

Die infrastructuur wordt in de eerste week van december nog getest waarna, bij het goed doorstaan van de testen, in de nieuwe dienstregeling van 2019 de eerste grote stap wordt gezet door één keer per uur de verbinding tussen Maastricht-Aachen Hauptbahnhof (v.v.) te rijden. Medio december wordt er een publieksactie gehouden om op speciale wijze deze internationale trein onder de aandacht te brengen. Op het traject rijden 8 nieuwe, speciale treinen die geschikt zijn voor het rijden in drie landen. Op termijn rijdt de trein namelijk ook door naar Liège, België.

Aanpassingen dienstregeling trein

Door de toevoeging van de internationale treinlijn verandert de dienstregeling voor de treinverbindingen op een aantal punten. Voor reizigers van de stations Kerkrade, Chevremont en Eijgelshoven betekent dit dat zij nu in Sittard kunnen overstappen op de IC richting Eindhoven en dat de directe overstap in de richting van Maastricht op de stoptrein zal zijn. Deze aanpassing is nodig vanwege het (huidige) enkel spoor tussen Heerlen-Landgraaf én de tijdsvensters die beschikbaar zijn voor aankomst en vertrek van de internationale lijn in Aachen. Naar aanleiding van de wijzigingen is het niet langer mogelijk station Heerlen de Kissel te bedienen. Dit station wordt daarom vanaf 9 december voor onbepaalde tijd gesloten.

Aangepaste treinaanduiding

Zowel in Duitsland als Nederland rijdt de internationale trein vanaf 9 december 2018 onder het nummer RE18 (Regionale Expres 18 = sneltrein). Ook in Nederland komt de treinlijn als RE18 op de borden. De eerdere S-nummer aanduidingen voor de treinen van Arriva in Limburg verdwijnen. Voor alle stoptreinen wordt RS (Regionale Sprinter) als nieuwe lettercode gebruikt en RE (Regionale Expres) voor de sneltrein. Volgens deze methodiek wordt de S1 tussen Nijmegen-Venlo-Roermond nu de RS11. De eerdere S2 Roermond-Sittard-Maastricht Randwijck wordt de RS12; de S3 tussen Kerkrade-Sittard wordt de RS15 en de stoptrein (eerder S4) tussen Heerlen-Maastricht Randwijck wordt de RS18.

Verduurzaming busdiensten Zuid Limburg groeit door in Maastricht

Nadat vanaf de start van de concessie de hele stadsdienst in Venlo door elektrische bussen wordt gereden, is het nu de beurt aan Maastricht om een verdere groei in duurzaamheid te maken. Stadslijn 3 is in Maastricht al sinds 2016 elektrisch. Vanaf 9 december 2018 worden ook de stadslijnen 1,2, 5 en 6 met elektrisch materieel gereden. Geleidelijk, maar wel binnen een overzienbare tijd, krijgt Maastricht 24 nieuwe elektrische bussen. Naast de bestaande laadlocatie op het Miradorplein (voor lijn 3) worden ook op locatie Langendaal/ Varensdaal en de Planetenhof laders geplaatst voor het tussentijds bijladen van de bussen. ’s Avonds laden de bussen bij de laadlocatie aan de Korvetweg waar ook een duurzame werkplaats wordt gebouwd. Het is de bedoeling om eind 2019 ook een aantal streeklijnen in Limburg elektrisch uit te voeren. In 2026 moet het heel het openbaar vervoer van Arriva in Limburg zero emissie zijn.

Bron: persbericht Arriva

Cookieinstellingen