Maastricht Aachen Airport wil algehele actualisering luchthavenbesluit

<em>Vrachttoestellen op vliegveld MAA</em>
Vrachttoestellen op vliegveld MAA
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Maastricht Aachen Airport Beheer & Infrastructuur (MAAB&I) BV heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verzocht om de procedure van de lopende aanvraag voor een nieuw Luchthavenbesluit voor Maastricht Aachen Airport stop te zetten.

Diverse omstandigheden hebben geleid tot deze stap, die erop neerkomt dat op termijn – in elk geval voorlopig – niet meer de volledige baanlengte van 2750 meter zal worden benut. Dat valt af te leiden uit een brief van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten.

De lopende aanvraag is bepaald op basis van de in 2013 bepaalde prognoses voor 2014-2024. Sindsdien is er echter veel veranderd. Er zijn nieuwe rekenmodellen gekomen voor de geluidsprofielen van vliegtuigen, die toestellen betreffen van maatschappijen die op MAA vliegen. Verder heeft de huidige exploitant andere ambities, die niet geheel passen bij de prognoses uit het verleden. Ook heeft men duidelijk oog voor signalen betreffende overlast uit de omgeving. Daarnaast zijn er betere inzichten betreffende geluidsoverlast die door vliegverkeer op MAA in de wijdere omgeving wordt veroorzaakt. Uit recente gegevens is verder duidelijk geworden dat de methode van handhaving voor de geluidsgrenzen, die is toegesneden op passagiersluchthavens, nadelig uitpakt voor MAA.

Allemaal redenen voor MAAB&I om het miniserie te vragen om de huidige aanvraag stop te zetten en in plaats daarvan te vragen om een algehele actualisering van het aangevraagde luchthavenbesluit voor MAA. Dat wil overigens niet zeggen dat het gebruik van de volle lengte van de start- en landingsbaan bij voorbaat is uitgesloten.

De exploitant is uiteraard niet gelukkig met de nu ontstane onzekerheid en beraadt zich op zijn positie. Datzelfde geldt voor een aantal luchtvrachtmaatschappijen die MAA als bestemming hebben. MAA heeft gevraagd om het gebruik van de volledige start- en ladingsbaan tot en met 31 maart 2019 toe te laten om zo voldoende tijd te krijgen om lopende contracten met luchtvrachtmaatschappijen, die de volledige baanlengte willen gebruiken, in afwachting van een volledige geactualiseerd luchthavenbesluit te beëindigen.

Cookieinstellingen