Sittardse ondernemers en vastgoedeigenaren trekken weer samen op

Foto: SGN

Maandagavond vond op Sport & Talent Park Watersley een bijeenkomst plaats van ondernemers, winkeliers en vastgoedeigenaren met zaken en panden in het centrum van Sittard.

De op initiatief van Nathalie Cremers (Stoer & Zo) en Ad Smeets (Ad Smeets Vastgoed) belegde bijeenkomst trok ruim 90 belangstellenden die samen 79 winkeliers en vastgoedeigenaren vertegenwoordigen. In haar welkomstwoord zette zij kort haar beweegredenen voor het initiatief voor deze bijeenkomst uiteen. Die kwamen neer op een oproep tot eenheid, van samen optrekken van winkeliers, Centrum Management en vastgoedeigenaren om zo als een stevige partner met een duidelijk visie het gesprek met de gemeente aan te kunnen gaan.

Joop Petit, voormalig voorzitter van het Sittardse Centrum Management en tegenwoordig, behalve baas van Phidias – Community Innovation, óók winkelier in de Sittardse binnenstad voor het Franse merk Pullin, zette uiteen welke interessante opties volgens hem bij een goede samenwerking tussen vastgoedeigenaren, winkeliers en gemeente op vrij korte termijn zijn te realiseren en hoe daarmee het Sittardse centrum aantrekkelijker kan worden gemaakt, waardoor meer mensen de stad zullen bezoeken en er langer zullen verblijven.

Ook Centrum Management Sittard zet in op het aantrekken van meer bezoekers. Dat gebeurt al met geslaagde acties als Alles veur de Mam, Sjtoere Mannedaag, Kènjerfest en nog een aantal andere activiteiten. Verder is het Centrum Management momenteel actief met een project dat tot doel heeft om meer toeristen naar de stad te lokken. Om voor die ideeën (financiële) steun te krijgen worden ze verzameld in een bidbook dat wordt gepresenteerd aan de gemeente en de provincie.

Leuke plannen en mooie initiatieven volop dus. Plannen die voor hun realisatie gebaat zijn bij een breed draagvlak onder ondernemers en vastgoedeigenaren, die zich daar vervolgens samen met het Centrum Management als één partij richting gemeente hard voor maken. Die samen een duidelijke visie uitdragen en zorgen dat de gemeente zo goed mogelijk faciliteert bij het ten uitvoer te brengen van die plannen.

Het goed uitwerken van die plannen, zodat ze met succes uitgevoerd kunnen worden, vergt echter tijd. Veel van de aanwezige winkeliers lieten weten dat die tijd er wat hen betreft niet is: zij willen dat er acuut stappen worden gezet om weer snel meer publiek naar de binnenstad te krijgen. Een klantvriendelijker – dus op langer verblijf gericht – parkeerbeleid in de héle binnenstad en BOA’s die meer op de veiligheid in het centrum zijn gericht dan op het uitdelen van parkeerboetes aan de bezoekers is wat hen betreft een eerste concrete stap waarmee de gemeente weer wat vertrouwen kan terugwinnen. Want met haar parkeerbeleid en starre opstelling daaromtrent is het vertrouwen van de winkeliers in de gemeente tot een dieptepunt gedaald. Zij voelen de gevolgen van de maatregelen in hun portemonnee. Ze horen hun klanten mopperen over parkeertarieven en parkeerboetes en zien die vervolgens niet meer terugkomen…

Een eerste lichtpuntje wat het parkeren betreft is er inmiddels, want gedurende de maand december – zo heeft de gemeente toegezegd – kan er voor vijf euro de hele dag worden geparkeerd in de Odaparking in het centrum van Sittard. En daarmee is het dagtarief die maand in elk geval gelijk aan dat van de Ligne-parking.

En tenslotte was er nog een hartenkreet van een van de aanwezige winkeliers: “laten we er nou voor zorgen dat in december op álle koopzondagen en op álle koopavonden álle winkels open zijn”. Bezoekers van het centrum zijn immers ook gediend met duidelijkheid en staan op een koopavond of koopzondag niet graag voor een gesloten deur.

Cookieinstellingen