CM Sittard: doelstellingen koopzondagenpilot Sittard worden niet gehaald

archieffoto 2018
archieffoto 2018
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

De doelstellingen die werden gesteld bij de start van de koopzondagenpilot in Sittard zijn niet gehaald.

Dat stelt het Centrum Management Sittard in een brief aan de ondernemers in het centrum van Sittard.

Sinds de start van de pilot begin april van dit jaar liet het aantal bezoekers op de zondagen een groei zien, maar daar staat tegenover dat het aantal bezoekers per week is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dat komt overigens overeen met de landelijke trend, die laat zien dat het aantal bezoekers van binnensteden terugloopt.

Van de 244 winkels in het centrum van Sittard was, zo bleek uit de monitoring, ongeveer 29 procent elke zondag open. Op de laatste zondag van de maand – in voorgaande jaren altijd de vaste dag van de maandelijkse koopzondag – was 57 procent van de winkels geopend. Daaruit volgt dat 43 procent van de winkels in het centrum op zondag altijd dicht is. Horecazaken en financiële instellingen zijn bij deze telling buiten beschouwing gelaten.

Het grootste deel van de zaken die aan de pilot meewerkten heeft de pilot volledig afgemaakt, maar er zijn sinds de start geen nieuwe winkels bijgekomen die elke zondag open wilden zijn, zo blijkt uit de monitoring.

Centrum Management Sittard (CMS) laat de ondernemers weten om die reden het College van Burgemeester en Wethouders te zullen adviseren de pilot stop te zetten en terug te keren naar het systeem van een vaste koopzondag op de laatste zondag van de maand.

Verder vragen de ondernemers van het Centrum Management de ondernemers vrij te laten in hun keuze om hun winkel ook op andere zondagen open te doen: “CMS is van mening dat in dit tijdperk ondernemers er niet van weerhouden kunnen worden om op zondag open te gaan. Om dit te bewerkstelligen adviseert CMS het College van B&W de regelgeving aan te passen, zodat het voor ondernemers in de binnenstad van Sittard wel is toegestaan om op iedere zondag open te gaan. Het is dan aan de desbetreffende ondernemer om zijn klanten via eigen communicatiekanalen hierover te informeren. Door de regelgeving op deze manier aan te passen hebben ondernemers simpelweg meer ruimte om te ondernemen en worden ze niet langer door een bepaalde regelgeving tegengehouden. Dit maakt het ook mogelijk om tijdens bepaalde seizoenen meer zondagen open te gaan of ter gelegenheid van een event of activiteit.”

Het Centrum Management Sittard wil zich in haar algehele communicatiecampagne blijven richten op de laatste zondag van de maand. CMS onderstreept daarbij dat het belangrijk is dat op die koopzondagen de bewaakte fietsenstallingen open zijn.

CMS adviseert verder om op de niet-koopzondagen het betaald parkeren buiten de parkeergarages terug te draaien.

Ondernemers uit de Sittardse binnenstad kunnen tot en met 12 december bij CMS reageren op het voorgenomen advies aan het College van B&W. CMS verwacht dar de gemeente op het in te dienen voorstel niet eerder dan medio februari 2020 kan reageren. Om die reden kiest het bestuur van CMS er net als in voorgaande jaren voor om in januari en februari van 2020 geen enkele koopzondag te houden.

Cookieinstellingen