Grote renovatie Carmelflats afgerond: 1536 zonnepanelen in Beek

Foto: ZOwonen

Met het overhalen van de hendel in de meterkast, werden de laatste zonnepanelen van de Carmelflats in werking gesteld.

De eer was aan mevrouw Zweiphenning die onder het toeziend oog van directeur-bestuurder Janine Godderij van ZOwonen en Jos Marx, hoofduitvoerder van Van Wijnen de hendel overhaalde. Hiermee kwam een einde aan de twee jaar durende renovatie van de acht Carmelflats in Beek.

Bij de grote renovatie van de Carmelflats, in totaal 384 appartementen zijn niet alleen de kozijnen, deuren, gevels, daken, installaties en waar nodig badkamers, keuken en/of toiletten vervangen, ook kreeg elk appartement vier zonnepanelen. De totale investering van ZOwonen bedroeg ruim 25 miljoen euro.

De afgelopen twee jaar hebben Van Wijnen en Heijmans, in de bouwcombinatie “VOF Carmel” de grootschalige renovatie in opdracht van ZOwonen uitgevoerd. Door de maatregelen gaat het energielabel van de appartementen gemiddeld van F naar A. Daarmee verbetert het wooncomfort en gaat de energierekening voor de bewoners omlaag. Volgens berekeningen besparen de bewoners hiermee jaarlijks gemiddeld 178 euro.

Naast zonnepanelen kreeg iedere woning een eigen warmte-unit voor CV en warm water. Elk woonblok werd voorzien van een verwarmingsinstallatie en voorlopig nog vijf gasgestookte HR-ketels. Hiermee zijn de woonblokken klaar om te zijner tijd aangesloten te worden op het Groene Net. In overleg met de bewoners is in veel woningen het koken op gas vervangen door elektrisch koken waardoor veel woningen gasloos werd. Inmiddels heeft 75% van de bewoners deze overstap gemaakt.

Communicatie

De renovatie was een grote klus die de nodige overlast voor de bewoners meebracht. Door alle betrokken partijen is veel aandacht besteed aan de communicatie met de bewoners van de Carmelflats. Steeds werd goed meegedacht hoe de last verlicht kon worden. Naast de reguliere hand en spandiensten was er ook aandacht voor meer bijzondere zaken. De aannemers zorgden voor de opvang van huisdieren; waar nodig werd een bench ter beschikking gesteld. Bij een blinde bewoner werden de meubels precies op de goede plaats teruggezet als hij ’s avonds thuiskwam. Bij bewoners waar dat nodig was, werd voor externe opvang overdag gezorgd. En ook werden bruiloften en geboortes gevierd en daar werd in de planning ook rekening mee gehouden. De betrokkenheid van zowel de bewoners als de aannemers was groot. De vele bedankbriefjes en kaartjes die de aannemer mocht ontvangen, spreken boekdelen.

Lovende woorden

Bij de afsluiting van het project waren er lovende woorden. Allereerst van directeur-bestuurder Janine Godderij van ZOwonen die trots is op de manier waarop de aannemers en de eigen mensen samen deze monsterklus klaarden. En blij is met de betrokkenheid en tevredenheid van de bewoners. Ook wethouder Diederen van onder meer wonen, is tevreden: “Het is een voorbeeldproject. Niet alleen door de goede afstemming met de bewoners maar ook doordat de planning steeds gehaald werd.” Het was de eerste keer in zijn carrière dat hem bij een dergelijke klus geen enkele klacht bereikte: “Soms vroeg ik me af of er nog wel gewerkt werd.”
Met deze renovatie is de leefbaarheid in het gebied vergroot. Diederen: “Als gemeente gaan we nu, samen met de bewoners, aan de slag om ook de openbare ruimte opnieuw in te richten.”

Voor wethouder Schoenmakers van onder meer duurzaamheid zijn de energiebesparende maatregelen die ZOwonen trof een voorbeeld van maatschappelijke verantwoordelijkheid: “Mooi dat zowel energiebesparende als energie opwekkende maatregelen zijn genomen. ZOwonen heeft hiermee laten zien dat ze verantwoordelijkheid neemt en daar ben ik erg blij mee.”

Cookieinstellingen