Winkeliers Steenweg beginnen het nieuwe jaar in mineur, maar hebben de strijdbijl nog niet begraven

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Eerder vandaag verscheen het bericht dat de drukte in de Nederlandse winkelstraten voor het tweede jaar op rij is afgenomen.

In dat bericht worden verschillende oorzaken van de terugloop genoemd: veel consumenten kopen spullen alleen op internet of winkelen heel gericht in de winkelstraat na eerder via het internet onderzoek te hebben gedaan. Het aanbod aan winkelketens is de laatste jaren sterk afgenomen. Ook het gebrek aan parkeermogelijkheden zou consumenten afschrikken.

Dat laatste argument lijkt voor Sittard-Geleen niet op te gaan: daar is meer dan voldoende parkeerruimte. Sterker nog: volgens de winkeliers van de Steenweg in Sittard komen er steeds meer parkeerplekken bij. Of liever gezegd: blijven er steeds meer parkeerplekken leeg.

Sinds de gemeente besloten heeft om de parkeertarieven te verhogen kampen alle ondernemers in de Sittardse binnenstad met teruglopende omzetten. Dat was zeker ook in Geleen het geval en daar hebben protesten van ondernemers ertoe geleid dat het parkeerregime er wat is versoepeld. Dat gebeurde overigens pas nadat datzelfde parkeerbeleid een breuk in de gemeenteraadsfractie van DNA had teweeggebracht, waardoor de zittende coalitie haar meerderheid van één zetel kwijtraakte.

Logisch dat ook de Sittardse ondernemers zich hard maken voor een structurele versoepeling van het parkeerregime. Vooral de ondernemers van de Steenweg voelen zich gedupeerd. “Wij betalen de rekening van het gemeentelijk parkeerbeleid”, zo laten zij weten. “Het aantal passanten en de omzetten zijn hier sinds het afschaffen van het cameraparkeren heel sterk gedaald.”

Het college van B&W heeft besloten om het systeem van cameraparkeren waarbij bezoekers achteraf hun parkeerkaartje betaalden vanwege de vele storingen weg te halen. Achteraf betaald parkeren kan, zo onderstreept de gemeente, nog steeds, maar enkel met een parkeerapp op een smartphone. Voor veel ouderen blijkt dat echter een brug te ver. Wie niet via een parkeerapp betaalt moet sinds november dus weer vooruit betalen. En dat leidt ertoe dat bezoekers niet meer ontspannen kunnen winkelen, want wie de parkeertijd overschrijdt maakt kans op een boete van ruim 100 euro.

En er is bij de winkeliers nog een punt van ergernis: omdat de inrichting van het terrein niet is veranderd sinds het cameraparkeren is afgeschaft denken veel mensen nog steeds dat ze achteraf kunnen betalen. “Die vinden dan bij terugkeer op het parkeerterrein een parkeerbon onder de ruitenwisser. Ik heb diverse mensen in tranen gezien die dat is overkomen. Voor veel mensen is het boetebedrag een flinke aanslag op hun portemonnee,” aldus een winkelier. “Die mensen zien we hier nooit meer terug.” Dat wordt bevestigd door een andere winkelier: “Een klant omschreef het vooraf betaald parkeren als een grote stressfactor. Hij zei letterlijk: ik voel me aangeschoten wild, ik kijk constant op mijn horloge of ik de parkeertijd niet overschrijd. Zo kun je toch onmogelijk prettig winkelen!”

De winkeliers van de Steenweg willen daarom hoe dan ook terug naar een systeem waarmee achteraf parkeren voor iedereen en niet enkel voor mensen met een smartphone met parkeerapp mogelijk is. De gemeente vindt een dergelijk systeem te duur. Maar de kosten voor een dergelijk systeem zijn in werkelijkheid volgens de winkeliers aanzienlijk lager dan de gemeente doet voorkomen.

Verder zouden zij graag uitgezocht willen zien of een lager parkeertarief voor de gemeentekas per saldo evenveel kan opbrengen als het in hun en veler ogen veel te hoge huidige parkeertarief, omdat een lager tarief meer mensen naar de stad zal trekken en het hoge alleen maar meer mensen wegjaagt. De negatieve spiraal van minder mensen in de stad, dus minder winkels, dus nog minder mensen in de stad, dus … moet nodig doorbroken worden. Volgens de ondernemers van de Steenweg versterkt het huidige gemeentelijke parkeerbeleid die negatieve spiraal alleen maar.

Cookieinstellingen