Accijnsverhoging kost ruim 6000 banen

De accijnsverhoging die per 1 januari is ingegaan voor diesel en lpg heeft in augustus tot een dieptepunt geleid in de verkoop van die brandstoffen.

Volgens het CBS werd in augustus 480 miljoen liter diesel (-14,8% t.o.v. augustus 2013) en 25 miljoen liter lpg (-35,9%) getankt, de laagste hoeveelheden per maand die in de gehele database van het CBS (sinds 2000) terug te vinden zijn.
De vereniging van exploitanten van tankstations en vakorganisatie Bovag hebben al sinds de invoering gewezen op de nadelige effecten van de accijnsverhoging, die zich vooral in de grensstreek van het hele land sterk doen voelen, met Limburg als koploper
Met name transporteurs tanken sinds de accijnsverhoging in Duitsland of België. En omdat de economische activiteit in Nederland toeneemt – net als de filedruk – bewijst de doorzettende daling van de brandstofverkopen dat het accijnsbeleid van Nederland faalt, zo stelt Bovag.
Het rapport van het in opdracht van Bovag door Panteia verrichte onderzoek naar de gevolgen van de accijnsverhoging is door Bovag aan de Tweede Kamer aangeboden. Volgens het onderzoek verdwijnen door de accijnsverhoging de komende twee jaar meer dan 7000 voltijdsbanen.
Het gaat daarbij om naar schatting 700 banen bij tankstations en meer dan 6000 banen in de detailhandel, omdat steeds meer mensen hun tankbeurt combineren met het doen van inkopen over de grens. Volgens Bovag tellen de gederfde accijns- en btw-inkomsten plus de kosten voor werkloosheidsuitkeringen alleen al in 2014 op tot een verliespost van meer dan 400 miljoen euro voor de Nederlandse schatkist.
Cookieinstellingen