Hartekreet

Geleen, maandagmiddag 13:00 uur, 34 graden.
Geleen, maandagmiddag 13:00 uur, 34 graden.
Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Een aantal Geleense ondernemers laat via affiches voor hun winkel een hartekreet horen: steun de lokale ondernemers.

Volgens de ondernemers is er een gedragsverandering nodig om een einde te maken aan de leegstand, die ten koste gaat van de sfeer in het centrum. De oproep is vooral bedoeld om mensen bewust te maken van het probleem en van hun eigen invloed daarop.

Voor de leegstand worden allerlei oorzaken aangevoerd. Internet is een hele belangrijke. Wie zijn aankopen via internet doet draagt immers bij aan het teruglopen van de omzet bij lokale ondernemers en holt daarmee hun bestaansrecht uit. Gevolg: er komen winkels leeg te staan. Daardoor gaan mensen klagen over leegstand. Een winkelstraat met veel lege panden nodigt immers niet uit tot gezellig shoppen. En daardoor blijven dan weer mensen weg, wat weer leidt tot minder omzet …

Wie zijn aankopen graag via internet doet zal daar tegen inbrengen het wel makkelijk te vinden dat je vanuit de luie stoel en wanneer het jóu uitkomt een bestelling kunt plaatsen, die dan ook nog eens zonder bezorgkosten thuis wordt afgeleverd. Zo blijft er in de weekenden meer vrije tijd over om wat anders te gaan doen. Gezellig shoppen in Eindhoven of Maastricht…? En ondertussen maar klagen dat het er in de eigen stad op achteruit gaat.

Verbeter Geleen, begin bij jezelf!
Wie echt hart voor zijn stad heeft beseft dat hij daar wellicht zelf verbetering in zou kunnen brengen, door de ondernemers in de eigen stad hun omzet te gunnen en er zelf meer inkopen te doen. De vraag is alleen of de doelgroep dit meekrijgt. Degenen die de affiches op straat zien staan kopen waarschijnlijk al bij de lokale winkeliers.

Centrummanagement
De posters zijn geplaatst op initiatief en verzoek van enkele ondernemers. Centrummanager Davey Nieuwendijk: “Als we de eigen inwoners van Geleen weer zo ver krijgen dat ze hun boodschappen in Geleen doen dan zetten we een juiste stap in de goede richting”.

Hij geeft aan dat het Centrummanagement Geleen binnenkort wil starten met ‘Nieuw in Geleen’, een Facebookpagina waarop de vestiging van nieuwe winkels, nieuwe evenementen en ander positief nieuws uit het centrum van Geleen – zoals binnenkort gratis 2 uur lang parkeren in de parkeergarage onder de Markt – breeduit worden gemeten. Voorlopig geen marketingcampagne zoals in Sittard (‘Sittard, Genieten Voorop’), maar eerst werken aan een betere bezetting en goed winkelaanbod in het centrum van Geleen. “Pas wanneer we daar goede vorderingen mee maken zullen we met een nieuwe campagne starten”, zegt Nieuwendijk.

 

Cookieinstellingen