Vragen GroenLinks/PvdA over VDL-Nedcar en omgeving

Foto: © Paula Wielders

Op vrijdag 22 maart vond in de vergadering van de Statencommissie Economie en Samenleving van Provinciale Staten Limburg bespreking plaats van de voorgenomen investeringen in de directe omgeving van VDL-Nedcar.

Nu VDL-Nedcar de productie van auto’s gestopt is, komen die voorgenomen investeringen in een ander daglicht te staan, zo stelt de raadsfractie van GroenLinks/PvdA. Het is volgens GroenLinks/PvdA te verwachten dat VDL-Nedcar de komende jaren niet zal voldoen aan de voorwaarden die in het addendum bij de anterieure overeenkomst worden gesteld. Een No-Go besluit zou kunnen betekenen dat het mandaat in planologische besluitvorming weer bij de gemeenten Sittard-Geleen en Echt-Susteren zou komen te liggen.

De GroenLinks/PvdA fractie van Sittard-Geleen wil in het verlengde daarvan de voorgenomen kap van circa 400 eiken langs de N276 tussen Tuincentrum De Hazelaar en de voormalige manege Katsbek zien te voorkomen. “De provinciale weg N276 doorsnijdt hier de gemeente Sittard-Geleen. Deze laanstructuur is een ecologische corridor bestaande uit 400 volwassen eiken die niet te compenseren zijn met enkele jonge boompjes. Na de nodeloze kap van het Sterrebos zal de kap van deze laan een sterk negatieve invloed hebben op niet alleen de groene uitstraling maar ook op de biodiversiteit van dit gebied en leiden tot verhoging van hittestress en extra verdroging in de directe omgeving.”

De fractie heeft schriftelijk onderstaande vragen gesteld aan het College van B&W:

  1. Is het college Sittard-Geleen in gesprek met GS van de provincie om de follow-up van een Go/No-Go besluit over de voorgenomen investeringen te bespreken? Indien ja, is duidelijk wat een No-Go zou betekenen voor de directe omgeving van VDL-Nedcar in Sittard-Geleen?
  2. Is het college bereid om op zeer korte termijn bij Gedeputeerde Staten aan te dringen om af te zien van de aanpassingen aan de infrastructuur rondom VDL-Nedcar en dan met name af te zien van het verleggen van de N276 waarmee een prachtige laanstructuur met 400 bomen onnodig verloren zou gaan? Zo nee, waarom niet?Nu er geen enkel perspectief meer is op het binnenhalen van 2 opdrachtgevers voor het bouwen van auto’s en de eerder geraamde 6000 banen wordt ook niet meer voldaan aan een van de harde voorwaarden in de overeenkomst met de provincie om 50,9 miljoen euro te investeren in de omlegging van de N276. Als dat plan inderdaad van de baan gaat en we ook de kap van 400 volwassen bomen voorkomen vervalt ook de noodzaak om het gebied tussen de N276 en de Geleenbeek in te richten als Yard voor de verlading van auto’s. Wat de GroenLinks/PvdA fractie betreft zou serieus bekeken moeten worden of dit nu niet meer noodzakelijke nieuwe bedrijventerrein kan worden ingericht als groene zone waarmee de bedrijvenlocatie NedCar ook goed kan worden afgeschermd van de woonbebouwing van Nieuwstadt. Vergroten van het groenoppervlak in onze gemeente voorziet ook in versterking van de ecologische veerkracht en biodiversiteit.
  3. Is het College van B&W bereid om in overleg met de Provincie, Waterschap en gemeente Echt-Susteren te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om dit nu vrijkomende gebied langs de Geleenbeek te gaan herinrichten als stevige groene corridor tussen de VDL-NedCar bedrijvenlocatie en de woonkern van Nieuwstadt? Zo nee, waarom niet?In de raadsvergadering van 13 december 2023 in Sittard-Geleen is een besluit genomen omtrent deelname van onze gemeente door 2 wethouders van het college aan de stichting Groenfonds Omgeving VDL Nedcar. Daaruit werd bekend dat een bedrag van 800.000 euro beschikbaar zou zijn voor projecten in de directe omgeving van VDL-Nedcar boven de wettelijke natuurcompensatie.
  4. Is inmiddels bekend aan welke projecten dat bedrag zal worden besteed? Indien nee, wanneer kan de raad informatie hierover verwachten?
  5. Nu Katoen Natie vergevorderd is met de bouw van een bedrijfshal op het IPS, naast Mitsubishi Motors Europe BV, wil de GroenLinks/PvdA fractie weten wanneer de groenstrook langs de N276 wordt aangeplant. Wanneer is dat dus het geval? Wie moet zorgen voor deze aanplant? Is het college bereid om over te gaan dan wel aan te dringen op spoedige aanplant, met de soorten (veel hulst) die reeds zijn afgesproken? Zo nee, waarom niet?
  6. Hoe staat het college tegenover de realisatie van een vierpuntsaansluiting ter vervolmaking van de huidige halve aansluiting van de N297 op de Nusterweg/Sittarderweg?
  7. Wat is de stand van zaken t.a.v. een geplande voetgangersbrug over de N297 ter hoogte van de Limbrichterweg (zie kaartje)?
Cookieinstellingen