Regels verkoop aan consument strenger

Foto:

Verkoopt u producten of diensten aan consumenten? Dan moet u rekening houden met een aantal – deels nieuwe – regels waaraan u moet voldoen.

U moet het product of de dienst van bepaalde informatie voorzien. Dit geldt voor verkoop op afstand en voor verkoop in uw winkel.

Vooraf aangevinkte hokjes mogen niet meer op uw website. 
De consument moet uitdrukkelijk toestemming geven voor alle betalingen.
U mag bij telefonisch contact niet meer dan het basistarief rekenen.
Het risico van beschadiging of verlies gaat pas over op het moment dat de consument het product ontvangt. Levert u het product af bij de buren? Dan gaat dit risico pas over als de consument het pakje bij de buren ophaalt. Wijst de consument zelf de buren aan als bezorgadres? Dan gaat het risico van beschadiging of verlies wel direct over op de consument.
Betaalt uw klant met een betaalmiddel zoals een creditcard? Dan mag u de kosten die u hiervoor maakt aan uw klant doorberekenen. U mag niet meer vragen dan de werkelijke kosten.
De bedenktijd die uw klant heeft bij een verkoop op afstand of bij colportage wordt minimaal 14 kalenderdagen. Nu is de bedenktijd nog minimaal 7 werkdagen bij verkoop op afstand en 8 kalenderdagen bij colportage.
Bij verkoop op afstand moet de consument bij de bestelling en betaling uitdrukkelijk bevestigen dat hij akkoord gaat.
Let op: Deze regels zijn speciaal gemaakt voor de bescherming van consumenten. Daarom gelden zij niet wanneer u als ondernemer een overeenkomst sluit met een andere ondernemer (business-to-business, B2B).
Voor wie?
Detailhandel
Eigenaren van een webwinkel
Wanneer?
De wijziging gaat in per 13 juni 2014. De nieuwe regels gelden alleen voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 zijn gesloten.
Cookieinstellingen