Geen reclame, dus geen reclamebelasting: is dat slim?

Sittard-Geleen, 23-01-2012 | “Op het gevaar af om als boeman te worden neergezet: als ondernemers het niet eens zijn met de manier waarop de gelden, die via de reclamebelasting in het ondernemersfonds vloeien, worden besteed, dan moeten ze zelf actief worden in de ondernemers-werkgroep.”

Sittard-Geleen, 23-01-2012 | “Op het gevaar af om als boeman te worden neergezet: als ondernemers het niet eens zijn met de manier waarop de gelden, die via de reclamebelasting in het ondernemersfonds vloeien, worden besteed, dan moeten ze
zelf actief worden in de ondernemers-werkgroep.”

Paul Kooij, centrummanager Sittard-Geleen, is bepaald niet te spreken over de actie van twee winkeliers in Geleen, die denken een manier te hebben gevonden om geen reclamebelasting meer te hoeven betalen. De truc: geen reclame meer op de gevel van je nering, en geen reclame voor producten in je winkel. Alleen een groot huisnummer op het raam van de zaak moet voldoende zijn. Besparing: 450 tot 695 euro per jaar.

“Een van de twee winkeliers die zich van deze truc bedienen heeft me onlangs uitgenodigd voor een gesprek. Het is dat men in de deuropening op me stond te wachten, anders was ik er zo voorbijgelopen, want ik had alleen de naam van de zaak in mijn hoofd, niet het adres of het huisnummer.”

Denk àlle reclames eens weg, ook de naam van de zaak op de winkelruit: weet u dan nog waar u moet zijn?

In eerste aanleg lijkt het een slimme manier om minder belasting te hoeven betalen, maar het is maar de vraag of dat zo is. Tenzij je als winkelcentrum wilt vervallen tot een buurtwinkelcentrum, waar iedereen de weg weet. Want stel dat alle winkeliers deze actie zouden ondernemen: dat zou niet bepaald vriendelijk overkomen op nieuwe bezoekers van het winkelcentrum. Die zullen dan ook al snel massaal wegblijven, en hun inkopen  in een klantvriendelijker omgeving gaan doen. Bovendien raakt zo de kas van het ondernemersfonds leeg, waardoor gezamelijke acties, gezamelijk veiligheidsbeleid en samenwerking op het gebied van de kwalitatieve uitstraling van het winkelcentrum op de tocht zullen komen te staan.

Daarmee wordt een neerwaartse spiraal ingezet, en dat terwijl er in deze tijd juist samen geknokt zou moeten worden. “Solidariteit is in deze moeilijke tijd zeer gewenst, en dat dat zijn vruchten afwerpt kun je bijvoorbeeld zien aan het evenement Wèntjerdruim in Sittard. Daar staken de winkeliers van de gehele binnenstad samen de handen uit de mouwen. Dat leidde niet alleen tot meer kopend publiek in de straten, maar vooral ook tot een sterkere onderlinge band. En dat is in deze tijd beslist een win-win situatie. Verder zijn we momenteel druk bezig met het projectHet Nieuwe Winkelen. De werkgroep die zich daarmee bezig houdt bestaat uit ondernemers uit Sittard en Geleen en onderzoekt de mogelijkheden om van Sittard-Geleen als het ware één grote webshop te maken. Daar kan letterlijk elke ondernemer zijn voordeel mee doen. Dergelijke projecten kunnen alleen slagen als alle ondernemers bijdragen aan het ondernemersfonds. Door het niet betalen van reclamebelasting bewijzen die ondernemers zichzelf, maar uiteindelijk ook alle andere ondernemers, op de iets langere termijn een bijzonder slechte dienst.”

Cookieinstellingen