Gebruik volledige lengte startbaan MAA vanaf vandaag toegestaan

Foto: Kambui [CC BY 2.0] via Wikimedia Commons

Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten dat Maastricht Aachen Airport vanaf vandaag, 6 december, de volledig beschikbare baanlengte (2750 meter) mag gebruiken voor startend vrachtverkeer.

Zij doet dit op basis van de nieuwe geluidsberekeningen. Vooruitlopend op een wijziging van het Luchthavenbesluit staat de minister op korte termijn het gebruik van de volledige baanlengte toe. Zij houdt daarbij rekening met het grote belang dat de luchthaven heeft bij de langere baan.

De nieuwe geluidsberekeningen voor de luchthaven waren nodig omdat een aantal voor eerdere berekeningen gebruikte invoergegevens onjuist bleken te zijn.

De minister: “Uit de herberekening blijkt dat geluidcontouren en grenswaarden in de handhavingspunten blijven passen binnen de huidige gebruiksruimte (c.q. geluidsruimte) waarover de luchthaven beschikt op grond van de huidige gebruiksvergunning (Omzettingsregeling luchthaven Maastricht). Wel is het zo dat na correctie de geluidcontouren en grenswaarden groter respectievelijk hoger worden ten opzichte van diegene die zijn opgenomen in het Luchthavenbesluit.”

Omdat nu zwaardere toestellen gebruik kunnen maken van de luchthaven is de verwachting dat de verwachte groei van het aantal vluchten zal afnemen, waardoor de maximale overlast die omwonenden op basis van de bestaande vergunning kunnen ervaren niet wordt vergroot. Deze conclusie blijft ook op grond van de uitkomsten van de nieuwe geluidsberekeningen overeind.

Omdat de geluidcontouren en de grenswaarden in de handhavingspunten zoals deze zijn opgenomen in het Luchthavenbesluit nu ten gevolge van de herberekening wijzigen, is het nodig dat een wijzigingsprocedure van het Luchthavenbesluit wordt gestart. Tegen het wijzigingsbesluit kunnen zienswijzen worden ingediend.

» Luchthavenbesluit Maastricht

Cookieinstellingen