Sittard-Geleen blijft investeren in jeugd 

Sittard-Geleen, 24-05-2013 | De gemeente Sittard-Geleen trekt dit jaar in totaal € 2,1 miljoen euro uit voor het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Dit geld gaat met name naar voorzieningen op het terrein van voor- en vroegschoolse educatie bij peuters en kleuters. 

Wethouder Berry van Rijswijk (o.a. onderwijs): “Een goed onderwijsachterstandenbeleid is belangrijk voor de ontwikkeling van onze jongste inwoners en hun toekomstperspectief.”
De onderwijsachterstandenaanpak van de gemeente focust zich vooral op projecten op het terrein van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Dit is onderwijs voor jonge kinderen van 2 tot 6 jaar met een (taal)achterstand. Voorschoolse educatie is bedoeld voor peuters van 2 en 3 jaar en vindt plaats op de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Door middel van specifieke programma’s kunnen ze spelenderwijs hun taalachterstand inhalen, ten behoeve van een goede start op de basisschool. Vervolgens wordt in de groepen 1 en 2 van de basisschool met vroegschoolse educatie extra aandacht besteed om (taal)achterstanden te voorkomen of te bestrijden.
Door de extra financiële inzet wordt onder meer het aantal voorschoolse plekken voor doelgroeppeuters fors uitgebreid. Bijna alle peuterspeelzalen in Sittard-Geleen hebben voorschoolse programma’s. Ook in de kinderdagverblijven biedt het grootste deel voorschoolse educatie aan. Tevens vindt ten aanzien van voorschoolse educatie een kwaliteitsslag plaats door de inzet van HBO-coaches, die ondersteuning bieden aan de voorschoolse medewerkers. Ook ondersteunen zij in extra taalscholing en verhoging van de betrokkenheid van ouders. 
Daarnaast zijn er in de gemeente op basisscholen schakelklassen voor leerlingen die het Nederlands niet goed beheersen. Ook biedt een aantal basisscholen onderwijstijdverlenging aan om grotere leeropbrengsten te realiseren. Op de speciale basisscholen in Sittard-Geleen is er een Talentenschool opgericht, waardoor de leerlingen extra tijd krijgen voor sport, voeding, techniek en wetenschap.
Verder wordt ook de inzet van klasse-assistenten op de groepen 1 en 2 van het basisonderwijs in de stad met dit beleid mogelijk gemaakt. Door deze assistentie kunnen de leerkrachten zich volledig richten op de pedagogische taken. Als laatste blijft preventie, dus het voorkomen van onderwijsachterstanden een belangrijk onderdeel. Hierbij speelt het schoolmaatschappelijk werk, dat wordt ingezet in de zorgteams van de basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs, een grote rol.
Cookieinstellingen