Limburg maakt werk van aanpakken winkelleegstand

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Provincie en gemeenten gaan samen actief aan de slag met verschillende pilots om de winkelleegstand aan te pakken.

Om dat doel te bereiken werd woensdag in Den Haag door alle provincies van het land en minister Henk kamp van Economische Zaken de zogenaamde RetailDeal ondertekend. De RetailDeal is bedoeld om het aantal vierkante meters winkeloppervlakte in het land aanzienlijk te verlagen.

Steun uit Den Haag voor lokale afspraken

Om dit te bereiken gaan provincies gemeenten ondersteunen bij het wegwerken van de overcapaciteit aan winkelgebied en zorgen ze voor afstemming tussen gemeenten bij locatiekeuzes voor nieuwe winkels.

De Provincie wil voorkomen dat plannen worden uitgevoerd die de leegstand juist vergroten. Gedeputeerde Teunissen: “Bij elke ingrijpende ontwikkeling moet altijd afstemming zijn met de buurgemeenten, zodat ze elkaar kunnen versterken in plaats van beconcurreren. Die afspraak heb ik in Limburg met de 33 gemeenten kunnen maken. Ik ben blij dat we nu ook vanuit het Rijk met deze RetailDeal ondersteuning kunnen verwachten voor het in de praktijk brengen van deze aanpak.”

Als voorbeeld van hoe gemeenten met elkaar overleggen noemt Teunissen de Parkstad-gemeenten. “Dit zijn acht gemeenten, die samen vijftien vestigingen van de Aldi hebben. Dat moeten er tien worden, de vraag is echter hoe. Daarvoor is het Aldi-convenant getekend, waarbij alle betrokken partijen inclusief de Aldi samen naar een oplossing zoeken. Dat werkt goed. Voor de eerste winkels zijn de plannen inmiddels in gang gezet.”

Wat zijn de RetailDeals?

In de RetailDeals spreken de provincies onder andere af dat ze starten met verschillende pilots om ervaring op te doen met het, samen met gemeenten, in beeld brengen en desgewenst terugbrengen van bestemmingsplancapaciteit, terugdringen van de beschikbare winkeloppervlakte en tegelijkertijd ruimte bieden aan innovatie en vernieuwing. De opgaven verschillen per regio daarom bevatten de twaalf provinciale RetailDeals ook specifieke maatregelen die in de individuele provincies worden genomen.

In de RetailDeals staan daarnaast afspraken om te komen tot objectieve kengetallen over productiviteit en marktruimte voor de verschillende branches in de retail. Ook wordt er gewerkt aan een landelijke vastgoedmonitor en een landelijk dekkend en landgrensoverschrijdend koopstromenonderzoek. Op basis van deze gegevens kunnen overheden een effectief bovenregionaal detailhandelsbeleid voeren.

Tien procent lege winkels in Nederland

Nederland heeft veel winkeloppervlakte: 30,8 miljoen vierkante meter en tien procent daarvan staat op dit moment leeg. Lege binnensteden en verlaten winkelcentra maken steden en dorpskernen onaantrekkelijk en hebben een negatieve invloed op de regionale economie en het toerisme. In Limburg is circa 2,3 miljoen vierkante meter winkeloppervlak, waarvan ongeveer 11 procent leeg staat.

Winkelleegstand - percentage niet gebruikte winkeloppervlakte

Gemeente            % leeg    Gemeente            % leeg
Beesel                29      Gulpen-Wittem         10
Kerkrade              22      Landgraaf             10
Sittard-Geleen        18      Maasgouw              10
Echt-Susteren         16      Mook en Middelaar     10
Nederweert            16      Peel en Maas          10
Brunssum              15      Roermond              10
Weert                 15      Beek                   9
Bergen                14      Venlo                  9
Gennep                14      Meerssen               8
Heerlen               14      Roerdalen              8
Maastricht            13      Simpelveld             8
Schinnen              13      Valkenburg a/d Geul    8
Venray                13      Voerendaal             8
Vaals                 12      Eijsden-Margraten      5
Leudal                11      Horst aan de Maas      4
Nuth                  11      Stein                  4
Onderbanken           11

Bron: Provincie Limburg

Cookieinstellingen