Nieuwe dienstregeling Arriva: frequenter en sneller

Foto: Arriva

Vanaf 11 december gaat onder de naam Limburgnet de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van kracht.

Arriva, de komende 15 jaar verantwoordelijk voor het bus- en treinvervoer in Limburg, zet vooral in op méér en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen.

Ook reiscombinaties van bus en trein leveren meer mogelijkheden en tijdwinst op, zowel grensoverschrijdend als richting Brabant, Gelderland en de Randstad. Op plaatsen en tijden met weinig reizigers wordt maatwerk de norm met onder andere vervoer op afroep naar de dichtstbijzijnde voorzieningen, buslijnen en treinstations.

Vraaggericht openbaar vervoer in Limburg, zo luidde één van de eisen van de Provincie Limburg bij de aanbesteding van de concessie voor het openbaar vervoer tot en met 2031. “En dat gaan we ook waarmaken”, zegt Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland. “We hebben onderzocht waar behoefte is aan méér treinen en bussen in een hogere frequentie. We kijken niet puur naar dorpen en wijken waar veel mensen wonen, maar vooral naar de vraag naar openbaar vervoer. Dat hebben we vertaald in de inzet van meer ritten waar vraag is, maar vooral ook in snelle en meer directe routes. Hierdoor boeken we op veel trajecten tijdwinst. Tijdwinst is vaak te halen door trein en bus te combineren in één reis.”

Anders

“Niet alles blijft hetzelfde”, zegt Patrick van der Broeck, Openbaar Vervoergedeputeerde van Limburg. “Op sommige plekken worden vaste lijndiensten vervangen. Maar dat wil niet zeggen dat Arriva in de kleine dorpen minder diensten levert. We gaan het daar anders doen. Met kleine busjes passagiers naar de grotere knooppunten van trein en bus brengen bijvoorbeeld. ’s Avonds en in de weekends kunnen mensen vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven. We willen als Provincie Limburg af van lege bussen. Die kosten geld en zijn onnodig vervuilend. Wat we daarmee besparen, zetten we elders in, om daar waar veel reizigers zijn meer te kunnen rijden en meer comfort te bieden. We gaan er behoorlijk op vooruit in Limburg.” 95% van de huidige reizigers behoudt zijn bussen en treinen, vaak in een verbeterde versie. Voor 5% van de reizigers is naar maatwerkoplossingen gezocht en gevonden.

Vaker

Van der Broeck is positief over de nieuwe dienstregeling. “Ik zie in de hele provincie nieuwe verbindingen en stel vast dat bussen op de drukke lijnen en treinen vaker rijden in de spitsuren. Ook snelle combinaties trein, bus en maatwerk in één reis zorgen voor de nodige tijdwinst. Ik denk dat we met deze dienstregeling meer mensen in het openbaar vervoer krijgen en daar is het Limburgnet voor ontworpen.”

“Absoluut, vult Anne Hettinga aan. “Meer mensen betekent meer omzet en dat levert weer meer ruimte voor verbeteringen en innovaties. We hebben nog de nodige wensen en plannen waarmee onze zogenoemde ontwikkelteams volgend jaar al aan de slag gaan. En mochten er nog knelpunten ontstaan, dan gaan we in overleg met de klant. Niets is in beton gegoten.” ”

De komende 15 jaar zal er demografisch en economisch nog het nodige veranderen in Limburg en vernieuwen de technische mogelijkheden zich; daar wordt blijvend op ingespeeld. Reizigers beoordelen zelf wat ze van deze kanteling in het OV in Limburg vinden. Op 11 december gaat Arriva van start, in de weken daarna worden zo nodig kleine verbeteringen doorgevoerd om omissies op te vangen en halverwege 2017 wordt de hele nieuwe dienstregeling uitgebreid geëvalueerd.

Steden

Centraal in Limburgnet staan de vaste lijndiensten. Treinen rijden in de basis twee keer per uur en tussen Maastricht en Heerlen (alle dagen) en tussen Nijmegen en Venray (op werkdagen) vier keer per uur. Streekbussen rijden schema’s van minimaal twee keer per uur in de spits en één keer in de rustige uren en het weekend. Dat geldt ook voor de zogenoemde Qliners, comfortabele bussen die de knooppunten én de treinstations met elkaar verbinden; op een deel hiervan wordt vier keer per uur gereden. In de grote steden zijn de routes directer en korter en worden bestemmingen als scholen, ziekenhuizen, winkelcentra en bedrijventerreinen beter bereikbaar.

Arriva investeert behalve in het netwerk ook in nieuw en energiezuinig materieel. Vanaf 11 december rijden er elektrische bussen van VDL op de stadsdienst in Venlo en stadslijn 3 tussen Wolder en Nazareth in Maastricht. Vanaf 2026 moeten alle bussen elektrisch zijn. De treinen zijn dat al vanaf 2021. Verder komen er goed toegeruste en veilige haltes en overstappunten. “Cruciaal in combinatie met een meer eenvoudige en effectieve dienstregeling”, meent Patrick van der Broeck. “Ik denk dat we een goede start maken met het vervoer van de toekomst.”

Dienstregeling per regio

De nieuwe dienstregeling openbaar vervoer van Arriva, het Limburgnet, is in detail uitgewerkt tot stad, dorp, wijk en straat. De rode draad is telkens de betere verbinding met drukke bestemmingen: sneller, directer en frequenter waar mogelijk. Voor dunbevolkte gebieden is er maatwerk van Arriva, variërend van lijndiensten met kleinere bussen tot OV-lijntaxi’s en OV-shuttles (1x per uur) naar dichtstbijzijnde voorzieningencentra en OV-knooppunten. Bovendien bedienen wensbusverenigingen de lokale vervoervraag. Trein, bus en maatwerk versterken elkaar. Naar verwachting medio 2018 komt er een Drielandentrein tussen Luik, Maastricht, Heerlen en Aken.

De nieuwe dienstregeling start op 11 december 2016. Vanaf woensdag 5 oktober presenteert Arriva op www.arriva.nl/limburg de nieuwe dienstregeling. Reizigers kunnen vanaf dat moment zien wat er voor hen verandert.

Regio Sittard-Geleen
Sittard-Geleen is met drie treinstations richting Randstad, Gelderland en Brabant en andersom richting Heerlen en Maastricht een belangrijk knooppunt in Limburg. Arriva laat meer stadsbussen en streekbussen doorrijden vanuit de woongebieden naar de belangrijkste bestemmingen zoals de winkelcentra, het ziekenhuis, de Sportzone, Chemelot Campus en Maastricht Aachen Airport. De combinatie trein en bus op de stations Sittard, Beek-Elsloo en Susteren zorgt voor snelle verbindingen richting zuiden, noorden en oosten. Bovendien opent Arriva een busverbinding tussen Susteren en Maaseik. Het Belgische stadje wordt daarmee in een keer veel sneller en beter bereikbaar met het openbaar vervoer. In Susteren sluit de bus direct aan op de trein naar Maastricht en Roermond.


Regio Maastricht/Heuvelland
In Maastricht en het Heuvelland vervullen de treinstations een centrale rol in het openbaar vervoer. Nieuw in de Arriva-dienstregeling is dat alle stoptreinen vanuit het noorden en oosten doorrijden naar Maastricht Randwyck. Maastricht wordt op termijn ook opgenomen in de verbinding Aken – Maastricht – Luik. Vanaf 11 december gaat een Qliner rijden tussen Aken en Maastricht; de huidige lijn 50 gaat met comfortabelere bussen rijden en rijdt door tot in het centrum van Aachen. Een nieuwe lijn 10 gaat de P&R Noord via de singels en Randwyck verbinden met Gulpen. Gulpen blijft een knooppunt met minstens twee keer per uur (in de spits 4 keer op de drukste lijnen) verbindingen met Heerlen, Valkenburg, Maastricht en Aken. Nieuw is dat tijdens de vakantieperioden de busdienst tussen Maastricht, Mheer en Gulpen elk half uur gaat rijden. Nieuw is ook een busdienst tussen Vaals en de Uniklinik/RWTH in Aken die aansluit op de Qliner uit Maastricht en Gulpen. Verder biedt de stadsdienst Maastricht een doorgaande lijn tussen Valkenburg en het Vrijthof. Alle stadsdiensten worden strakker georganiseerd. Naar de wijk Daalhof bijvoorbeeld rijdt elke 7,5 minuut een bus in de drukke uren. De meeste wijken behouden hun directe verbindingen met het ziekenhuis.


Regio Heerlen/Kerkrade
Het OV-systeem in Parkstad kent naast Heerlen vier busknooppunten: Hoensbroek Akerstraat, Brunssum centrum, Kerkrade centrum en het Parkstad Limburg Stadion. Tijdens de drukke uren is op elke route vier keer per uur een bus beschikbaar die passagiers naar bestemmingen en de stations Heerlen en Kerkrade Centrum vervoert. De buslijn 44 uit Aken zal via Hogeschool Zuyd gaan rijden. In de spitsuren krijgt Avantis een doorgaande verbinding vanaf het station in Heerlen. In de wijk Kerkrade-West blijft naast de hoogfrequente buslijn 20, die via de Steenwegen rijdt, een specifieke wijkbusdienst bestaan voor de wijken Heilust en Spekholzerheide, waar veel ouderen wonen. De wijken Gracht en Spekholzerheide blijven verbonden met het knooppunt Parkstad Stadion waar op alle richtingen overgestapt kan worden.


Regio Venlo
In Venlo is het treinstation het hart van het openbaar vervoer. Elk half uur komen de treinen in alle richtingen (Eindhoven, Nijmegen en Roermond) in Venlo op hetzelfde moment bij elkaar. De verbinding naar Düsseldorf sluit daar 1x per uur op aan. Dat is handig, want daardoor sluiten zowel de treinen onderling als de bussen elk half uur goed op elkaar aan. In de avonduren krijgt Venlo als eerste stad een ‘Avondvlinder’. De Avondvlinders (busjes) staan klaar bij het station. Afhankelijk van de halte waar de passagiers naar toe moeten bespreken zij met de chauffeur de kortste route. Reizigers die ’s avonds vanaf een halte in de stad naar het station of andere bestemming reizen, kunnen door te bellen met de Avondvlinder mee. Extra in de regio Venlo is de nieuwe busverbinding tussen Venlo, Tegelen en Kaldenkirchen, onder meer bedoeld om de Duitse studenten aan de Hogeschool in Venlo te bedienen. Nieuw is ook de Qliner naar Weert via Maasbree, Helden en Panningen. Dat wordt een snelle verbinding met comfortabele bussen.


Regio Midden-Limburg
De treinstations van Weert en Roermond zijn ideale vertrekpunten richting Eindhoven en de steden Sittard, Heerlen en Maastricht. De busdienstregeling is vooral ingericht op het ophalen van passagiers in de verschillende dorpen met bestemmingen in Weert en Roermond en aansluiting daar op de Intercitytreinen naar de genoemde steden. Op diverse trajecten worden Qliners ingezet die minder tussenstops aandoen en sneller met een luxe bus de eindbestemming bereiken. Concreet gaat dit om de lijnen Venlo – Helden Panningen – Meijel – Weert, Roggel – Heythuysen – Weert en Roggel – Heythuysen – Roermond. Voor kleine kernen als Leveroy zorgt een buurtbus voor het vervoer. Nieuw in deze regio is ook de Qliner tussen Roermond Designer Outlet en Heinsberg met een perfecte aansluiting op het spoor Düsseldorf-Aken.


Regio Noord-Limburg
Voor Noord-Limburg blijft Venray een belangrijk knooppunt voor reizen naar de bestemmingen in Venlo, Eindhoven en Nijmegen. Verschillende buslijnen en OV-shuttles vervoeren passagiers vanuit de omliggende dorpen via de snelst mogelijke route naar Venray waarna een snelle overstap op de trein naar Nijmegen en Venlo gegarandeerd is. Vanaf de Maaslijn vervolgen de passagiers hun weg met de Maaslijn richting Randstad via Nijmegen of naar Maastricht via Roermond. Venray en omgeving kunnen ook snel naar Eindhoven reizen via onder andere een aansluiting op de Intercity op station Deurne. Lijndiensten zijn beschikbaar op de doorgaande wegen. In de rustige uren worden sommige buslijnen gereden als OV-lijntaxi op afroep. Kernen met een kleine vervoervraag, zoals Merselo, Heide en Veulen krijgen overdag en ’s avonds een OV-shuttle (1x per uur) op afroep naar het centrum en station van Venray. In 2017 zetten de Provincie en Arriva een pilot op om de kleine kernen rond Venray nog beter te gaan bedienen.

Cookieinstellingen