Beide Limburgen richten pijlen opnieuw samen op Duitsland

Foto: CC0

Belgisch- en Nederlands-Limburg slaan opnieuw de handen in elkaar met een gezamenlijke inspiratiebrochure gericht op de potentiële toerist in de Duitse grensstreek.

Gedeputeerden Igor Philtjens (België) en Eric Geurts (Nederland) trokken zaterdag naar Aken voor de verschijning. “Na het succes van de eerste editie in 2017 herhalen we dit jaar de campagne in samenwerking met Nederlands-Limburg, omdat we sterk geloven in onze collectieve kracht”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme in Belgisch-Limburg. Eric Geurts, gedeputeerde van Toerisme in Nederlands-Limburg vult aan: “Duitse toeristen houden van lekker eten, cultuur, natuur en rust. En laat deze troeven nu net prominent aanwezig zijn in beide Limburgen.” Het gezamenlijke Limburg-verhaal verscheen zaterdag in een oplage van ruim 150.000 exemplaren als bijlage bij de Aachener Zeitung en de Rheinische Post.

» Limburg Urlaubsführer 2018

De gezamenlijke naam, de sterke historische band, maar ook het complementair toeristisch profiel en de sterke positie op de toeristische markt in eigen land: het is geen toeval dat beide Limburgen een jaar geleden een 5-puntenplan ondertekenden waarmee ze zich engageerden om een structurele samenwerking op te zetten op het vlak van toeristische promotie. Dankzij dit plan wordt de samenwerking versterkt, worden lopende projecten op elkaar afgestemd en verder uitgebouwd en profileren beide Limburgen zich als één grenzeloze regio.
“Wij willen beide Limburgen als toeristische bestemming versterken. Dat doen we door ons toeristisch profiel met grensoverschrijdende betekenis gezamenlijk neer te zetten”, aldus gedeputeerden Igor Philtjens en Eric Geurts eendrachtig.

Vorig jaar al samenwerking rond fietsroutenetwerk

De samenwerking tussen beide Limburgen uitte zich vorig jaar al in diverse initiatieven, onder meer rond een van dé grootste troeven in beide regio’s: het Limburgs fietsroutenetwerk. Niet alleen opende vorige zomer de internationale Maasfietsroute: een fietstraject van de bron tot de monding van de Maas waar beide Limburgen deel van uitmaken. Maar ook wielerevenement Eroica Limburg kende in 2017 een grensoverschrijdende editie dankzij de samenwerking.

Duitse markt opnieuw target

De twee provincies zetten ook in op extra overnachtingen van toeristen buiten hun eigen grenzen. En willen beide meer Duitse gasten aantrekken. Dit gebeurde begin april 2017 al in de vorm van een gezamenlijke inspiratiebrochure bij de Aachener Zeitung en de Rheinische Post. En wegens succes verschijnt vandaag opnieuw een gezamenlijke bijlage, op ruim 150.000 exemplaren. “De vlotte totstandkoming van deze tweede Duitse brochure bewijst dat beide regio’s al goed op elkaar zijn ingespeeld,” zegt Igor Philtjens, “Onze samenwerking kan het aantal dag- en verblijfstoeristen alleen maar bevorderen. En op die manier zorgen voor extra omzet bij lokale ondernemers in héél Limburg.” In totaal bereikt de brochure bijna 450.000 Duitse lezers. “Met de vele lange weekends en zomer in het verschiet, leek dit ons deze ochtend een goed moment om de Duitse markt opnieuw warm te maken voor een daguitstap of verblijf in Limburg”, besluit Eric Geurts.

Bron: Provincie Limburg

Cookieinstellingen