Viaducten en onderdoorgangen A2 moeten blijven

Foto: beeldcitaat Google maps

Het College van B&W van Sittard-Geleen heeft bij Rijkswaterstaat zijn bezwaren kenbaar gemaakt tegen het verdwijnen van een aantal onderdoorgangen en viaducten wanneer de A2 wordt verbreed.

Het College vraagt een nadere (financiële) onderbouwing van de keuze om de onderdoorgangen en viaducten bij een verbeding van de A2 te schrappen. Het College wil hoe dan ook dat ’t Rooth als verbinding tussen Born en het Limbrichterbos blijft gehandhaafd omdat het bos een belangrijk uitloopgebied is voor wandelaars en fietsers. Ook het viaduct Swentiboldweg moet behouden blijven.

De onderdoorgang bij Holtum (Kleine Laarakkerweg – Elzenbroekweg) mag komen te vervallen op voorwaarde dat er een nieuwe, robuuste ontsluiting komt tussen VDL Nedcar en Holtum-Noord, die ook kan worden gebruikt voor recreatieve doeleinden.

Wat betreft viaduct Gebroek wil het College in het kader van de ontwikkelingsvisie van bedrijventerrein Holtum Noord – VDL NedCar een robuuste, snelle en ongehinderde ontsluiting tussen Holtum Noord en VDL NedCar, bij voorkeur door de aanleg van een onderdoorgang onder de A2 die op termijn als trein- dan wel wegverbinding kan dienen. Met een dergelijke verbinding zijn zowel de economische belangen (optimale ontsluiting VDL Nedcar en Holtum Noord als logistieke hotspot) als de leefbaarheidsbelangen (opheffen spoorlijn Sittard-Born) gediend. Het College vindt het voor de hand liggen dat deze gewenste onderdoorgang onderdeel wordt van de verbreding van de A2. Als alternatief zou een viaduct kunnen worden aangelegd, maar dat heeft niet de voorkeur van het College.

Verder dient de onderdoorgang Graetheide als ecotunnel onderdeel van een ecologische verbindingszone bij Graetheide te worden. Die moet ook gebruikt kunnen worden door voetgangers, fietsers en landbouwverkeer. Die tunnel is nu niet hoog genoeg om àlle landbouwverkeer te kunnen laten passeren.

Cookieinstellingen